• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sustainable Product and Service Design: Cross-Cultural Insights into Consumer Attitudes in Japan and China

Research Project

Project/Area Number 25K05332
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

UEDA Edilson  千葉大学, デザイン・リサーチ・インスティテュート, 准教授 (50436341)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords製品サービスデザイン / サステナビリティ / 異文化比較 / 消費者態度 / エコビジネス
Outline of Research at the Start

本研究は、異文化環境におけるサステナブル製品およびサービスデザイン(SPSD)に対する消費者の態度・認識・行動意図を分析し、企業や政策立案者が地域の文化的特性に応じた持続可能なビジネス戦略を構築できるよう支援するものである。
特に、日本における「アフターサービス」重視の傾向や中国における急速な環境意識の高まりといった文化的特徴を踏まえ、SDGs(特に目標12「持続可能な生産と消費」、目標9「産業と技術革新の基盤づくり」)に貢献することを目指す。
また、学術的には、現行の一国研究に偏ったSPSD研究に対し、日中間の比較による新たな学術的枠組みの構築と、企業の戦略形成に資する具体的な知見の提供を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi