• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building of "Pharmaceutical Education Literacy" Development Model connected to People's Lifestyle according to their Life-Stage

Research Project

Project/Area Number 25K05831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
Research InstitutionMukogawa Women's University

Principal Investigator

吉井 美奈子  武庫川女子大学, 教育学部, 准教授 (60413481)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 都  武庫川女子大学, 薬学部, 教授 (20369028)
設樂 馨  武庫川女子大学, 文学部, 准教授 (70461019)
久成 三有紀 (横路三有紀)  岡山大学, 教育学域, 准教授 (80757188)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords薬育 / 薬育リテラシー / 発達段階 / 生活
Outline of Research at the Start

日本において問題になっている薬物乱用をする背景には、生活課題が要因になっていることも多い。「薬に関する教育(薬育)」は、成長に伴って生活課題が変わることと連動させた薬育が必要である。
本研究では、発達段階に応じて生活を中心とした「薬育リテラシー」育成モデルを構築することを目的とする。本研究成果によって、発達段階に応じた生活課題に合わせた「薬育リテラシー」育成のプログラムが提供され、苦難からの逃避手段として薬を服用するのではなく、その背後にある生活課題を主体的に解決するスキルの育成に進展されることが期待される。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi