• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学びの多様化を契機とする学校教育の変革可能性―教職員の越境学習に着目して―

Research Project

Project/Area Number 25K05833
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

本山 敬祐  岩手大学, 教育学部, 准教授 (50737640)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2029: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords学びの多様化 / 越境学習 / 知識移転
Outline of Research at the Start

本研究は、学びの多様化施策に伴う教職員の学びに注目し、実践知の創出と知識移転を通じた学校教育の変革可能性を問うものである。具体的には(1)教職員による越境学習に注目し、学びの多様化学校における勤務やフリースクールへの長期派遣を通じて教職員が獲得・創出する実践知を明らかにする、(2)学びの多様化学校に着任した教職員の適応課題とその対処方策を記述する、(3)学びの多様化学校において創造された実践知の波及可能性とその条件を明らかにし、学校教育の包摂性向上に資する知見を得ること目的とする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi