• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

米国における教員資格認定制度に関する政策過程研究-「アイディアの政治」に着目して-

Research Project

Project/Area Number 25K05834
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

小野瀬 善行  宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授 (50457735)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教員資格認定制度 / アメリカ合衆国 / 教員不足 / オルタナティブ / アイデアの政治
Outline of Research at the Start

本研究では,アクターの「認識的要因」に着目した「アイディアの政治」を分析のための理論的枠組みとして,教員養成及び教員資格認定制度の多様化に関する政策過程を研究する。分析の時期は,特に教員資格認定制度の多様化が進んだ1980年代以降のアメリカ合衆国を事例とする。これらの研究成果を踏まえ,日本の教員養成及び教員資格認定制度改革への示唆を得たい。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi