• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A nationwide Survey of "School Agriculture Club" in Postwar Japan and a Study of Its Educational significance

Research Project

Project/Area Number 25K05853
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAshiya University

Principal Investigator

山片 崇嗣  芦屋大学, 経営教育学部, 准教授 (10968829)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三羽 光彦  芦屋大学, 臨床教育学部, 特任教授 (90183392)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords学校農業クラブ / 教育史 / 教育方法 / 対話的・主体的で深い学び / 地域に開かれた教育課程
Outline of Research at the Start

現在「主体的・対話的で深い学び」、「地域に開かれた教育課程」といった教育の普遍的な目標を具体化する教育実践方略が摸索されているが、その導入と定着には様々な課題が山積する。しかし『実は戦後直後に発足した「学校農業クラブ」の学びにおいて既にそれらが実践され、一定の成果があった』という仮説の実証を目指したい。
したがって本研究は学習指導要領や教育課程といった史資料に加え、農業科を設置する高等学校の全国的調査を実施し、発足当初から現在に至るまで不変的である「学校農業クラブ」の教育実践を時系列的に、また地理的には日本全国を対象に総合的に検証、考察し、その教育的意義を明らかにすることを目標としている。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi