• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Pedagogical Significance of Otto Neurath's Social Education Practices

Research Project

Project/Area Number 25K05924
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

杉田 浩崇  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10633935)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2027: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsオットー・ノイラート / ISOTYPE / 社会教育 / ウィーン学団 / ウィーン・メソッド
Outline of Research at the Start

本研究は、論理実証主義者として理解されてきたノイラートの統一科学運動と社会教育実践の有機的な関係を調査・検討することで、現在の論理実証主義に関する像を教育学の立場から描き直すことを目的とする。ノイラートは、社会問題を誰もが理解できる言語(ベーシック英語と図絵)によって表すことで言語の相違によるコミュニケーションの壁を乗り越え、計画経済を可能にするとともに、労働者の置かれた状況を改善しようとした。論理実証主義の源流を史的に捉え直す動向が広がっているが、ノイラートを中心とする統一科学運動の意義は、この結節点となる教育実践を通してこそ新たな仕方で見えてくるはずである。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi