• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

German-French Comparative Analysis of the Institutional and Practical Challenges of Religious and Values Education in Education Policy

Research Project

Project/Area Number 25K05932
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

濱谷 佳奈  中央大学, 文学部, 教授 (60613073)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 池田 賢市  中央大学, 文学部, 教授 (40222880)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords宗教教育 / 価値教育 / ドイツ / フランス / 公教育政策
Outline of Research at the Start

本研究は、ドイツとフランスの公教育政策における宗教教育と価値教育の制度的・実践的課題とはどのようなものかを解明することを目的とする。主な研究課題は、第一に、公教育政策において新たな宗教教育の輪郭がどのように描かれつつあるのか、ポスト世俗化社会の文脈での変容のプロセスを多面的に問うこと、第二に、両国の世俗的価値教育の現代的特徴を解明することである。その上で、両国の問題状況を比較考察し、宗教教育及び価値教育の制度・実践の新たな可能性を追究する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi