• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Promoting teacher agency through the implementations of action research in teacher education programs

Research Project

Project/Area Number 25K05935
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

井上 典之  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (90805623)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 草なぎ 佳奈子  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 講師 (00777873)
前田 菜摘  大分大学, 教育学部, 講師 (30907150)
有井 優太  新潟大学, 人文社会科学系, 講師 (00983313)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアクションリサーチ / 教師エージェンシー / 研究マインド / 教職大学院 / 国際比較研究
Outline of Research at the Start

現在、多様な教育の課題を解決するための様々な教育実践の試行が行われているが、教師が主体的な研究マインドを持って実践研究を行うことがその成功の鍵となることは明らかである。本研究では海外の大学におけるアクション・リサーチ導入の様々なケースをベースに日本の教職大学院にアクション・リサーチを導入し、教師が主体的に教育実践を改善していくために必要な研究マインドを育成するための方略を明らかにする。本研究によってこれからの新しい教員研修のあり方が明らかになり、教育におけるアクション・リサーチ研究の国際的研究ネットワークが形成・強化されることが期待される。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi