• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教科教育における言語能力の涵養に関する理論的・実践的研究

Research Project

Project/Area Number 25K05941
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

立花 有希  宇都宮大学, 国際学部, 准教授 (60736198)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小池 亜子 (田中亜子)  国士舘大学, 政経学部, 教授 (10439276)
山本 隆太  静岡大学, 地域創造教育センター, 准教授 (80608836)
遠藤 優介  筑波大学, 人間系, 助教 (80759051)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsコンピテンシー / 年少者日本語教育 / 教科横断的な学習
Outline of Research at the Start

本研究は、教科固有のコンピテンシーと教科横断的なコンピテンシーとの関連を言語能力の観点から理論的・実践的に検討するものである。方法としては、ドイツの数学科、化学科、地理科の教育スタンダードおよび教科書を分析・比較し、教科横断的コンピテンシーモデルを構想する。同時に、日本の小中学校における算数・数学科教育と日本語教育との統合的教育に資する教授法の提案に向けて、教材を開発・試行する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi