• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A development of the concept and place of "study" in modern Japanese schools

Research Project

Project/Area Number 25K05951
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

梶井 一暁  岡山大学, 教育学域, 教授 (60342094)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育史 / 勉強 / 近世・近代転換期 / 日本と西洋
Outline of Research at the Start

日本教育における19世紀は、近世の個別教授から近代の一斉教授へと転換する世紀であった。19世紀末、すなわち明治20年代、学級一斉教授を行う場としての学校と教室の形成は、「勉強」する子供と「勉強」させる教員を誕生させたと把握できる。この状況とともに、「勉強」の近世的意味から近代的意味への変化について、日本と西洋の影響関係を視野におさめ、歴史的に検証する。近代を経て現代、こんにちの学校で当たり前に使う「勉強」が歴史的所産であることを明らかにし、その意味と問題点を析出したい。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi