• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rethinking Education and Culture in Northern Germany from the End of the 19th Century to the First Half of the 20th Century

Research Project

Project/Area Number 25K05958
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

真壁 宏幹  慶應義塾大学, 文学部(三田), 名誉教授 (90229328)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邊 隆信  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (30294268)
鈴木 優  日本大学, 芸術学部, 講師 (90963166)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsハンブルク / 新教育運動 / 芸術家コロニー / 教員組合 / 知的ネットワーク
Outline of Research at the Start

世紀転換期からヴァイマル共和国期において北ドイツで展開された新教育運動と芸術家コロニー運動の試みを「新しいヒューマニズム」と民主主義に向けた人間と共同体の形成運動と仮説的に捉え、この妥当性を史料に基づき検証した上で、その運動がもつ未発の可能性を考察する。そのことで、「人間と文化の探究たるヒューマニズム(人文研究)」とそれに基づく教育が、科学技術・自然科学の隆盛そして民主主義の変貌という状況下でどのようなかたちで保持・展開しうるのだろうか」という問いに答えようとする研究である。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi