• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The formation process of moral judgment in experiences of defending the victim of bullying and that of taking a bystander role in bullying: Commonalities and bifurcation points

Research Project

Project/Area Number 25K05963
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionDen-en Chofu University

Principal Investigator

吉國 陽一  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 准教授 (00839219)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 横尾 暁子  田園調布学園大学, 子ども未来学部, 准教授 (60791712)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2028: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsいじめ / 仲裁経験 / 傍観経験 / 心理-社会的プロセス / 複線径路等至性アプローチ(TEA)
Outline of Research at the Start

いじめにおける仲裁経験者4名と傍観経験者4名に対し、1名につき3回の半構造化インタビューを行い、その結果を複線径路等至性アプローチ(TEA)の手法によって分析する。インタビューでは仲裁または傍観を選択するに至る道徳的判断の変遷、関係者との関係性の変遷、実際にとった行動とは逆の行動(傍観または仲裁)をとっていた可能性等について聞き取りを行う。インタビューの結果を踏まえ、TEAにおける主要な分析ツールであるTEM図を用いて対象者の道徳的判断の形成過程を整理し、分析する。最終的に仲裁経験、傍観経験それぞれについて4名の経験を総合した統合版のTEM図を作成し、その共通性と両者の分岐点について分析する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi