• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interdisciplinary Collaboration and Curricular Continuity Across School Stages in Value Education Subjects in Germany

Research Project

Project/Area Number 25K05967
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShohoku College

Principal Investigator

平岡 秀美  湘北短期大学, その他部局等, 専任講師 (10962425)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords価値教育 / ドイツ / 倫理・哲学授業 / 教科間連携 / 学校間接続
Outline of Research at the Start

小・中学校での道徳科と高等学校での公共科の導入により、道徳教育における学校段階接続(小-中-高)と教科・領域間連携が重要視されている。道徳の教科化を背景に、先進的事例として、ドイツの倫理・哲学授業科目は、日本国内で、制度的・法的側面・宗教教育との関係、思想的・理論的基盤の究明など様々な観点から注目されてきた。だが、上記のと宗教教育以外の観点からの、すなわち実際の授業科目運用に大きく関わる教育方法学分野での体系的研究はなされていない。本研究では、道徳教育における学校段階接続と教科・領域間連携を観点とし、ドイツの倫理・哲学授業科目のカリキュラム・教材・授業方法を究明する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi