• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reserch of parents' awareness and intervention survey to promote women's career choices in the STEM

Research Project

Project/Area Number 25K06006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionThe University of Kitakyushu

Principal Investigator

下田 泰奈  北九州市立大学, 地域戦略研究所, 特任研究員 (10922007)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 稲葉 美由紀  九州大学, 共創教育推進センター, 教授 (40326476)
牛房 義明  北九州市立大学, 経済学部, 教授 (90343433)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsジェンダー・ステレオタイプ / STEM / キャリア形成 / 介入調査 / LEGO SERIOUS PLAY
Outline of Research at the Start

他の先進国と比較して、日本では特にSTEM分野における女性の数が少なく、その背景には、ジェンダー・ステレオタイプや、アンコンシャス・バイアスの存在が指摘されている。
本研究では、「女性は理系が苦手」とするジェンダー・ステレオタイプに着目し、人々の進路選択に影響を及ぼすと考えられる「親」を対象として、①先述のようなジェンダー・ステレオタイプに関する意識がどういった属性の人々で強いか明らかにし、②動画や対話型ワークショップを使用した介入によってその意識に変化が表れるか否か調査する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi