• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comprehensive study of the process of identifying "bullying": focusing on the relationship between the domain of involved people and the social problem domain

Research Project

Project/Area Number 25K06011
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWako University

Principal Investigator

稲葉 浩一  和光大学, 現代人間学部, 准教授 (50750436)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 間山 広朗  神奈川大学, 人間科学部, 教授 (50386489)
今井 聖  琉球大学, 教育学部, 講師 (40907515)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsいじめ / 社会問題 / 当事者 / 報道 / 教育社会学
Outline of Research at the Start

本研究はいじめ問題おける「認定」の実践的・観念的特質に着目し、教育現場から社会問題にまで架橋しトラブルがいじめとして認定されていく様態の分析を行う。教育現場を「当事者領域」、教育委員会や第三者調査委員会などが携わる場を「関係者領域」、マスコミ報道を「社会問題領域」として設定し、各領域を架橋しながら児童生徒のトラブルが「いじめ」として社会的に認定されていく(されない)過程の分析が本研究の特色となる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi