• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on educational practices that contribute to anti-bullying: Focusing on classroom managements and learning styles that build relationships among students

Research Project

Project/Area Number 25K06012
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionKanagawa University

Principal Investigator

間山 広朗  神奈川大学, 人間科学部, 教授 (50386489)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 久保田 真功  関西学院大学, 教職教育研究センター, 教授 (00401795)
稲葉 浩一  和光大学, 現代人間学部, 准教授 (50750436)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsいじめ / 教育実践
Outline of Research at the Start

本研究は、問い① いじめの予防や早期発見をめざす発想に基づくいじめ対策には限界があるという否定的仮説のもとで、現在のいじめ対策・対応をめぐる言説状況がいかなる状況にあるのかをあらためて問い、問い② 近年の「法(ルール)教育」の展開や学習成果を集団に帰属する探究的な学習活動、異学年学習集団における学習活動に着目し、<人間関係を構築する>学校教育実践にいじめ対策の展開可能性があるのではないか、という肯定的仮説を問う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi