• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

1・2歳児クラス保育者の言語的援助:保育者チームで活用する評価シートの開発

Research Project

Project/Area Number 25K06052
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionYamanashi Prefectural University

Principal Investigator

奥谷 佳子  山梨県立大学, 人間福祉学部, 准教授 (50868073)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords言語的援助 / 保育者 / 1・2歳児 / 自己評価
Outline of Research at the Start

本研究では、1・2歳児クラスにおける子どもの遊びと生活を支える保育者の言語的援助の特徴を明らかにすることによって、保育者がチームで協同して取組む、言語的援助に関する自己評価シートを開発し、その活用法を検証する。そのために3年間で以下3つの研究を実施する。
① 保育者の言語的援助の実態調査
② 実態調査の結果を踏まえた自己評価シートの開発
③ 保育者らによる自己評価シートの試行及び検証

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi