• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cultivating Non-Cognitive Skills Through the Lens of Neurodiversity -Toward an Inclusive Developmental Model-

Research Project

Project/Area Number 25K06108
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

川崎 聡大  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (00444654)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 奥村 智人  大阪医科薬科大学, 小児高次脳機能研究所, 特別職務担当教員(講師) (00538077)
神谷 哲司  東北大学, 教育学研究科, 教授 (60352548)
荻布 優子  長崎大学, 教育学部, 准教授 (70867126)
加藤 哲則  愛媛大学, 教育学部, 教授 (90510199)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords共有・非共有環境因子 / ニューロダイバーシティー / 発達障害 / 非認知能力 / 学力
Outline of Research at the Start

本研究は、多様な特性をもつ子どもの育ちの課題を、社会的文脈に根ざしたものとして捉え、非認知能力と認知能力の関係を明らかにすることを目的とする。まず本邦で縦断的コホート研究を行い、共有・非共有環境因子が実行機能や向社会行動などの非認知能力、および学力に与える影響を検証する。同時に、海外フィールドワークによる質的調査を通して国際的視点から教育支援モデルの妥当性を探り、社会にひらかれた枠組みの構築する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi