• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

就学前後の児における視空間認知能力の測定ー限局性学習症の早期発見に備えて

Research Project

Project/Area Number 25K06129
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionNagoya University of Arts and Sciences

Principal Investigator

中村 みほ  名古屋学芸大学, 健康・栄養研究所, 主任研究員 (70291945)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords視空間認知 / 限局性学習症 / 頭頂葉 / 数概念
Outline of Research at the Start

本研究は、限局性学習症のうちの計算能力障害を客観的な指標により早期に発見し、二次障害防止に役立てることを目的とする。頭頂葉機能の一つである視覚構成能力を、Benton three-dimensional block construction testにより客観的に評価し、数概念の発達や小学校低学年での加減の計算能力と比較することにより、頭頂葉機能の一つである視覚構成能力が計算能力障害の指標となりうるか否かを検討する.なりうる場合、脳機能の働きに躓きをもつ限局性学習症の一つである計算能力障害をきたす児を、症状発現前に把握する手段を提供でき、適切な見守りと支援につなげる基盤となりうる.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi