• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

社会系教科で知識の転移をどう促せばよいのか-概念型授業と実社会の接続-

Research Project

Project/Area Number 25K06148
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

山田 秀和  岡山大学, 教育学域, 教授 (50400122)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords社会科 / 社会系教科 / 概念型授業 / 転移 / 実社会
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,実社会への知識の転移を促す社会系教科の概念型授業の方法論を,理論的・実践的に究明することである。具体的には,第一に,実社会への知識の転移を困難にする要因を文献や調査に基づいて明らかにする。第二に,国内外の先進的な事例を広く収集・分析し,実社会への知識の転移を促す概念型授業のモデルを類型的に構築する。第三に,モデルに基づく授業を開発・実践し,そこで得られた成果と課題を検討する。以上を通して,概念型授業と実社会とを有効に接続する方法を提示したい。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi