• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

数学的な知識・概念の共有過程における根拠に関する研究

Research Project

Project/Area Number 25K06150
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

吉村 直道  愛媛大学, 教育学部, 教授 (90452698)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2029: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords客観性の共有課程 / 根拠・合意 / 知識・概念の構成 / 数学教育
Outline of Research at the Start

集団での数学的な知識・概念の共有過程で注目される根拠とその共有化の最中の個人的な根拠,そして,共有後の個人的な根拠を明らかにすることで,その共有過程をより個人のレベルから多面的に捉えることが可能となり,集団としての数学学習の過程をより精緻に考察できると考える。そして,学習者が真に納得をして数学的な知識・概念を構成・理解していく学習展開を提案する。そのために,1年目は客観性の共有過程について理論的な整理に取り組み,2年目・3年目・4年目で具体的に小中学生の算数・数学の学習過程を調査し合意形成の様子のデータ収集をし,それの研究発表を行う。そして4年目・5年目には,それらを踏まえた授業提案を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi