• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design of Environmental education practices incorporating biophilic design using animals in early childhood education facilities.

Research Project

Project/Area Number 25K06157
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo University of Agriculture

Principal Investigator

森元 真理  東京農業大学, 農学部, 助教 (30611678)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松本 信吾  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (10882128)
阿部 建太  東京農業大学, 農学部, 助教 (20966212)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2029: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords人と生き物とのかかわり / 遊びと学びのデザイン / 保育環境 / バイオフィリックデザイン / EfS
Outline of Research at the Start

幼児期の環境教育において、バイオフィリアを活性化させることは重要な目的の一つであり、園における直接的・間接的な自然体験の充実はその一助になると考えられる。
本研究では、特に保育室内における自然とのかかわりに注目し、保育室内の環境をバイオフィリックデザインの視点から捉え直すことで、直接的・間接的自然体験へと活用できる自然要素や生き物に焦点を当てた環境教育実践及びそれに適した保育室の環境構成について明らかにする。そして同時に、保育者自身がこれらを学ぶための教育実践プログラムの開発に取り組むことで、「生き物を介したバイオフィリックデザイン型環境教育実践モデル」の構築を図るものである。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi