• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The influence of overseas training while enrolled in school on teachers' views - using a life history approach.

Research Project

Project/Area Number 25K06183
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto Tachibana University

Principal Investigator

倉持 祐二  京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (00460684)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森脇 健夫  武庫川女子大学, 教育総合研究所, 教授 (20174469)
相原 総一郎  芝浦工業大学, 教育イノベーション推進センター, 教授 (30212351)
前田 賢次  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80292069)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords短期の海外研修 / 教師の「観」 / ライフヒストリー
Outline of Research at the Start

高等教育機関における短期海外研修は制度化されつつあったが、コロナ禍を経て岐路に立たされている。あらためて直接的な海外研修の存在意義が問われていると言ってよいだろう。
学習効果については、海外研修の事前・事後の比較調査等が行われてきたが、海外研究制度の成立が浅いため、現在のところ卒業後の追跡調査はほとんど行われていない。
こうした背景をふまえて、本研究は、海外研修経験(学生の短期研修)がその後の教員としての「観」(ものの見方・考え方)にどのような影響を与えるのか、ライフヒストリーアプローチを用いて明らかにすることである。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi