• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

中学校探究型授業において「対話的実践」を引き出すカリキュラム・マネジメントの研究

Research Project

Project/Area Number 25K06185
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOsaka Aoyama University

Principal Investigator

山田 綾  大阪青山大学, 子ども教育学部, 教授 (50174701)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瓦林 亜希子  東洋大学, 文学部, 准教授 (10780249)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords探究 / カリキュラム・マネジメント / 対話 / フレネ教育 / bienveillance
Outline of Research at the Start

フランスのフレネ教育実験クラスの訪問調査(授業参観,教師・生徒・保護者インタビュー等)と文献により,「カリキュラム構造」 と教師の授業実践と「カリキュラム・マネジメント」の仕方を明らかにする。特に,経済的に困難な地域にあり,仏語が母語でない生徒の数が 多い学校の「カリキュラム・マネメント」に求められることを明らかにする。加えて,日本のオルタナティブスクールとフランスのフレネ 教育実験クラスの「カリキュラム構造」と教師の「カリキュラム・マネジメント」の仕方を比較し,差異と複数性に開かれた「対話的実践」を 核にした真正の「探究型授業」の実践可能性と課題を明らかにする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi