• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials aimed at promoting mathematical literacy and the foundational understanding of proportions in the field of measurement.

Research Project

Project/Area Number 25K06186
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

椎名 美穂子  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (70911676)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小山内 秀和  畿央大学, 教育学部, 准教授 (00750762)
中村 恵  畿央大学, 教育学部, 教授 (90516452)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords量比較の表現 / 測定操作 / 幼児期との接続 / 文脈へのリアリティ付与 / 数学的リテラシー形成
Outline of Research at the Start

我国では資質・能力育成に基づき、数学的リテラシーが注目されている。改訂された学習指導要領は下学年の測定を実生活との関連性が深い領域として示し、測定操作による乗除や分数、比例的推論の効果が確認された(2024)。しかし、その重要性は「測定」領域において、十分に浸透しておらず、割合や比例の概念育成を支える具体的な教材開発が急務である。本研究では、幼児期の遊びや実生活との関連を重視し、学びの楽しさを伴う新型教材を開発することで、児童の量感覚の発揮、算数への構えの軽減、数学的リテラシーの向上を目指す。また、幼小接続を意識し、長期的な学びの基盤形成にも寄与することを目的として研究に取り組む。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi