• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconstruction of teaching and learning physics based on the programming

Research Project

Project/Area Number 25K06188
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAkita National College of Technology

Principal Investigator

上田 学  秋田工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (00369919)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 廣田 千明  高田短期大学, キャリア育成学科, 教授 (00336447)
伊藤 桂一  秋田工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (20290702)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords物理教育 / プログラミング / Google Colabratory
Outline of Research at the Start

本研究は物理教育にプログラミングを導入・展開した新しい教授法を再構築することを目的とする。数式により法則を表す物理はプログラミングとも相性が良く,学生が主体的にプログラミングに取り組むことで仮説実験と同等以上の教育効果があると期待される。提案している教授法は,ウェブ上でプログラミング環境を構築して教材開発をするため,情報端末さえあれば対面授業,遠隔授業だけでなく自学自習にも対応が容易である。本計画を通してプログラミング教育世代を対象とした次世代型の新しい物理教育の授業方法を再構築し,他の授業形態との比較により教育効果を明らかにする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi