• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A mathematical problem-posing process reflecting evaluation from the perspective of mathematical aesthetics

Research Project

Project/Area Number 25K06191
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

花園 隼人  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (60816495)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords数学教育学 / 数学の美 / 問題設定 / 質的研究
Outline of Research at the Start

国内外で一層の注目が集まる問題設定について,数学教育研究では数学的問題設定プロセスの多様性を認めるがゆえに研究の進展が不明瞭になっている。本研究では,数学者が研究課題を設定して評価する際の観点に用いている数学の美に着目し,その評価活動を学習者による数学的問題設定プロセスに取り入れる方法を,理論的考察と実証的考察の両面から解明することを目的とする。この目的の達成により,数学的問題設定プロセスや数学の美に関する数学教育研究に新たな指針を与えるという学術的な価値や,問題設定能力を育成する実践で参照できる理論や教材等を提供するという教育実践的な価値の実現が期待できる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi