• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidating the effects of structural differences between Japanese and mathematical languages on word-problem reading

Research Project

Project/Area Number 25K06196
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

石川 雅章  愛知教育大学, 教育学部, 助教 (50983152)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords文章題 / 言語構造 / 読解力 / 認知言語学 / 視線計測
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,日本語(自然言語体系)と数学言語(数字や「=」など数学に固有な記号表現を用いて展開される言語体系)の構造差が文章題読解にもたらす困難性を理論的・実証的に明らかにし,その困難性を克服する方向性を提示することである。これまでは,言語能力と文章題解決能力の強い相関関係に着目して,日本語と数学言語の構造差が両言語の読解力の違いに結びついており,その違いこそが文章題を読解する際の多様な解釈や困難性を生じさせていることを明らかにしてきた。本研究では,より多くの事例の収集や,アイトラッカーによる視線計測を行い,上記研究を発展させることを目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi