• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study between Japan and Korea on students' involvement in cyberbullying and teachers' and parents' understanding and awareness of the issue

Research Project

Project/Area Number 25K06203
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

金綱 知征  香川大学, 教育学部, 教授 (50524518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 戸田 有一  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (70243376)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsネットいじめ / 生徒の実態 / 教師の認識 / 保護者の認識 / 日韓比較
Outline of Research at the Start

本研究は、「生徒のネットいじめ関与実態」と「その実態に関する教師及び保護者の認識」のズレを、日本と韓国で比較検討し、より効果的な対策を検討する。
東アジア文化圏に属する両国は、いじめの特徴として、「集団による関係性攻撃」が欧米に比べて顕著という共通点を持つ一方で、定義における「既存の人間関係の有無」など、異なる点もある。そこで、ネットいじめに焦点をあて、日韓の定義や認識のズレを明らかにする(比較軸①)。
さらに、生徒のいじめ関与実態と、その実態に関する教師や保護者の認識のズレがあった場合、対策が的外れになる可能性があるため、実態と実態認識のズレを把握し、対策の見直しを図る(比較軸②)。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi