• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Implementation of a Concept-Based Home Economics Curriculum: Insights from Leading Practices in Singapore and Germany

Research Project

Project/Area Number 25K06204
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

竹下 浩子  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (00412221)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清田 朗裕  愛媛大学, 教育学部, 講師 (30784003)
藤田 昌子  愛媛大学, 教育学部, 教授 (40413611)
渡部 ゆかり  愛媛大学, 教育学研究科, 特定教授 (71001658)
富田 英司  愛媛大学, 教育学部, 教授 (90404011)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords概念型カリキュラム / 家庭科教育 / 消費者教育 / 概念型探求 / 教科等横断
Outline of Research at the Start

概念型カリキュラムは,抽象的な見方から視点を変えて見ることで事象の間の共通点や関係性を見出すことができ,新しい考え方や価値を創造する可能性がある。特に家庭科の概念型探究は,既存の知識・経験に新しい知識を結びつけ生活の営みに係る生活概念を形成化し,子どもがリアルな生活実践の場において主体的に生活に関わろうとする態度や実生活に必要な汎用的スキルを獲得することが期待できる。本研究は,海外の先進的なカリキュラム事例を参考にしつつ,我が国の教育システムと学習指導要領に沿った概念型カリキュラムの理論と実践の研究を行う。これにより特別な学校だけでなく,公立の一般学校での概念型カリキュラムの展開を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi