• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

「指導言語」の習得を意図した保健体育科教員養成カリキュラムの開発

Research Project

Project/Area Number 25K06220
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

藤田 育郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (90608027)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大木 雄太  信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (20880959)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords指導言語 / 保健体育 / 教員養成カリキュラム
Outline of Research at the Start

本研究では,すぐれた教授技術であるとされる「指導言語」の習得に向けて,体育心理学領域における「注意の焦点づけ」の知見を教科教育学と結びつけた保健体育科教員養成カリキュラムを開発する。具体的には,教科教育学(講義科目)と体育心理学を架橋する授業内容の構成,教科教育学(演習科目)の授業における「指導言語」の実践演習を経た保健体育専攻の学生が教育実習における授業場面で用いた「指導言語」を分析することで,本研究で開発する教員養成カリキュラムの成果を検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi