• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic Research on Individual Optimization of Reading in Japanese Language Education Based on a Multimodal Approach

Research Project

Project/Area Number 25K06222
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

植山 俊宏  京都教育大学, 教育学部, 教授 (50193850)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺田 守  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (00381020)
高瀬 裕人  琉球大学, 教育学部, 准教授 (30823083)
中井 悠加  島根県立大学, 人間文化学部, 准教授 (40710736)
山元 隆春  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90210533)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords個別最適化 / マルチモーダルアプローチ / 戦後国語教育史 / アメリカの国語教育 / イギリスの国語教育
Outline of Research at the Start

2025年度は、調査による資料確保を中心に活動する。またインタビューの方法開発も行う。
2026年度は、調査結果の分析及びその確定を行うとともに、我が国の国語教育実践者に対するインタビューを行い、マルチモーダルアプローチに対する実践の意識面の解明を行う。
2027年度は、マルチモーダルアプローチを活用した試行的な実践を行い、単元開発の基礎的な資料を得る。その際、2026年度に行った実践者対象のインタビュー結果を反映させ、実現可能な単元の開発となるように図る。
2028年度は、単元開発、カリキュラム開発を確定するための本格的な実践を行う。
最終的に単元モデル、カリキュラムモデルの構築を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi