• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

社会的公正志向の教師教育実践:多数派の学びにおける「不快」と「ケア」に着目して

Research Project

Project/Area Number 25K06223
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

橋崎 頼子  奈良教育大学, 学校教育講座, 教授 (30636444)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 南雲 勇多  奈良教育大学, 教育連携講座, 講師 (00781543)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords社会的公正 / 教師教育 / ケア / 多様性
Outline of Research at the Start

多様性と社会的公正の点からは、日本の教師教育の課題として、少数派の生徒への支援方法が中心で、多数派の生徒や教師自身の規範の問い直しや変容への支援が不十分である点が指摘できる。そこで本研究では、多数派の学生が、自身の規範の問い直し、構造的差別の是正に向けた教育を構想することを支援する教師教育のアプローチについて、国内外の教師教育実践や、学生の変容から実証的に明らかにすることを目的とする。その際、多数派の学生が自身の規範の揺らぎとそれに伴う不快をどのように学びにつなげるのか、また学び手の揺らぎを受けとめるケアとはどのようなものかに注目する。最終的には教師教育に求められる視点等について提案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi