• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

コールバーグ理論を基底とした学習プログラムの開発と道徳的実践につながる意識の解明

Research Project

Project/Area Number 25K06225
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

森 有希  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (30782049)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords道徳科
Outline of Research at the Start

コールバーグ理論を基底としつつ、児童生徒の学習状況等を分析して道徳的実践に生かされる活動を取り入れた学習を考案、実践し、その効果を検証して、道徳的実践につながる学習プログラムを開発するとともに、道徳的実践に至る意識を明らかにする。
具体的には、道徳学習と実践の場をつなぐことのできる学術的理論として、コールバーグが提唱した「道徳性認知発達理論」と「ジャストコミュニティアプローチ」に着眼し、道徳科で学んだことが学校生活における道徳的実践につながるような連続的な新たな学習プログラムを考案する。また、その学習プログラムの実践を通して、児童生徒の道徳的実践につながる意識が生まれたのかを検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi