• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a Conceptual Framework for Personalized Learning in Japanese Language Education

Research Project

Project/Area Number 25K06226
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

竜田 徹  佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授 (20708995)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2028: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2025: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords国語科教育 / 学びの個別化 / アフォーダンス / Learning Centers(学習センター) / 倉澤栄吉
Outline of Research at the Start

急速に進行する多様化社会に伴い、各教科の授業においては、一般的な授業形態である一斉授業を見直し、「学びの個別化」を推進することが求められている。
しかし、国語科教育においては、学びの個別化の意義・目的はどのようなものであり、学びの個別化を支える環境・内容・方法はどのような理念のもとに整備されるべきなのかという概念的枠組みが、十分に検討されてこなかった。
そこで本研究では、環境への視点を備えた認知理論であるアフォーダンスを手がかりとして、これまでの国語科教育分野の研究成果の再検討と、海外で普及している実践方法の分析を行うことにより、国語科において学びの個別化を推進するための理論構築に取り組む。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi