• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring the structure for developing practical wisdom of teachers

Research Project

Project/Area Number 25K06236
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOsaka Seikei University

Principal Investigator

羽野 ゆつ子  大阪成蹊大学, 教育学部, 教授 (50368437)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井藤 元  東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (20616263)
山崎 宣次  神戸女子大学, 教育学部, 教授 (50622635)
紅林 伸幸  常葉大学, 教育学部, 教授 (40262068)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords実践的知恵(叡智) / 熟達教師のライフヒストリー / アクション・リサーチ / 探究型授業 / 教員養成
Outline of Research at the Start

探究型授業を行う教師の専門的能力として「実践的知恵(Practical Wisdom)」に注目し、第1に現職熟達教師の探究型授業実践とライフヒストリーから実践的知恵とその獲得の軌跡を辿る。第2に熟達教師の実践的知恵を継承するための学問的土台を築く方法としてアクション・リサーチを教員養成に導入する。以上から熟達化と文化学習論を統合した教師の学習モデルを基に実践的知恵の獲得と継承の仕組みを検討する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi