• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating the Relationship Between Basic Calculation Skills and the Mental Number Line Among Students in African Countries

Research Project

Project/Area Number 25K06238
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHakodate National College of Technology

Principal Investigator

須藤 絢  函館工業高等専門学校, 一般系, 准教授 (90780693)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邊 耕二  宮崎国際大学, 教育学部, 教授 (30736343)
山本 けい子  函館工業高等専門学校, 一般系, 教授 (90402221)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords基礎計算力 / 心的数直線 / メタファー / アフリカ
Outline of Research at the Start

アフリカ諸国の低い数学学力の背景に心的数直線の未発達があると仮説し、基礎的な計算技能を単元ごとに細分化したテストと心的数直線の発達段階を数値として算出できる数直線課題を実施する。そして、心的数直線の発達度合いと基礎計算の設問との関係を量的に分析し、心的数直線の発達が不十分な場合にどこでつまずくのか、どの段階への数学教育協力が有用であるのかを明らかにしたうえで、実験授業の実施・評価をする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi