• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

遠隔合同授業における多様な見方・考え方の練り合いを可能とする要件の研究

Research Project

Project/Area Number 25K06241
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

前田 賢次  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80292069)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白尾 裕志  琉球大学, 教育学研究科, 教授 (10741118)
村越 含博  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (10967821)
川前 あゆみ  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50321237)
玉井 康之  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60227262)
佐藤 正範  北海道教育大学, 未来の学び協創研究センター, 特任講師 (90965857)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords合同遠隔授業 / 総合的な学習の時間 / 生活科
Outline of Research at the Start

調査対象の小中学校において①遠隔合同授業(異なる学校の学級や児童生徒を結び継続的に合同で授業を行う形態)の実際、②学校間における授業開発の実態と教員研修との関係、③各校の教育課程構築における遠隔合同授業の位置づけ、の3点を各学校の実態調査を通して比較と分析を行うことにある。その際に地域の特徴を反映すると考えられる総合的な学習や生活科と遠隔合同授業の位置づけに特に注目する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi