• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on "Awareness of Essential Aspects" in Mathematics Teachers' Reflections Using a Gaze Tracking System

Research Project

Project/Area Number 25K06255
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

木根 主税  宮崎大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (20557293)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森田 大輔  埼玉学園大学, 人間学部, 講師 (40983325)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords視線分析 / 数学教師 / 本質的な諸相への気づき / 省察
Outline of Research at the Start

F・コルトハーヘンが提唱したALACTモデルを援用したこれまでの省察研究では,「本質的な諸相への気づき」を含まない,その場しのぎの解決を求める浅い省察に留まる課題が指摘されてきた。
本研究は,数学教師の省察における本質的な諸相への気づきの実現過程とその要因を明らかにすることを目的とする。そのために,視線計測システムを用いた授業中の数学教師の視線分析を行い,①経験豊富な現職数学教師による本質的な諸相への気づきの特徴の解明,②数学教師志望学生による気づきの実態や課題の解明,③本質的な諸相への気づきの実現にむけた教育プログラムの開発と,数学教師志望学生による気づきの変容過程やその要因を導出する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi