• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Has the revision of the Course of Study improved the financial literacy of high school students? A quantitative analysis using causal inference

Research Project

Project/Area Number 25K06258
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionJissen Women's University

Principal Investigator

高橋 桂子  実践女子大学, 生活科学部, 教授 (50311668)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 畑農 鋭矢  明治大学, 商学部, 専任教授 (00303040)
栗原 久  実践女子大学, 研究推進機構, 研究員 (00345729)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords金融リテラシー / 因果推論 / debtリテラシー / 学習指導要領改訂の効果検証
Outline of Research at the Start

金融経済に関する知識が高いほど、貯蓄、投資、クレジット管理で適切な行動をとると言われる。しかし多変量解析で統計的有意性が確認されても疑似相関、逆の相関や偶然の相関の恐れは拭えない。教育政策の横断的変化に正確な評価を行うためには同一調査票で長期・継続的にデータを蓄積し、因果の関係を推定することが重要である。そこで本研究では、新学習指導要領への移行をトリートメントとするDID分析により、新学習指導要領解説で指摘された基本的な金融商品の特徴など金融知識・スキルの正答率は旧学習指導要領で学んだ世代に比べて有意に高いか、金融知識・スキルの正答率が高いほど適切な金融経済行動面をとっているか、確認する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi