• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Doing Democracyの論理に基づく社会科授業開発

Research Project

Project/Area Number 25K06264
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKawasaki University of Medical Welfare

Principal Investigator

中原 朋生  川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 教授 (30413511)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 正人  環太平洋大学, 経済経営学部, 教授 (20722367)
酒井 健太朗  九州国際大学, 法学部, 准教授 (90816977)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsDoing Democracy / 社会科授業開発 / 民主主義実践力 / アメリカ民主主義教育 / 古代ギリシア民主主義
Outline of Research at the Start

本研究は社会科教育学と古代ギリシア哲学の研究者が連携・ 協働し、お互いの知見と研究手法を駆使して、民主主義実践力の“直接形成”をめざす 「Doing Democracyに関する資質・能力」の育成に関する研究を展開する。本研究では学際的アプローチによって、以下のような学術的な問いに答える。
RQ1:古代ギリシアから現在も生き続ける古典的民主主義の実践原理は何か?
RQ2:現代米国におけるDoing Democracyの目標・内容・方法・評価は何か?
RQ3:上記のRQ1とRQ2の論理を応用したDoing Democracyに関する資質・能力の“直接形成”をめざす日本の社会科授業の在り方はいかなるものか?

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi