• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Well-beingに向けたプロジェクト学習を実現する家庭科教師教育プログラムの構築

Research Project

Project/Area Number 25K06268
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

石島 恵美子  茨城大学, 教育学野, 教授 (10736325)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywordsプロジェクト学習 / 学校家庭クラブ活動 / 地域課題 / 問題解決型学習 / Well-being
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、高校家庭科のプロジェクト学習の指導力を養成する教師教育プログラムの開発である。具体的には、ウィリアム・ヒアド・キルパトリックが提唱した「プロジェクト・メソッド」を理論的基盤として、申請者がこれまでの量的・質的研究で解明した高校生の社会参画意識の構造と、本研究で明らかにする教員のプロジェクト学習に対する意識の構造を、理論と実践の往還を通じて確立する。そして、必修科目における学校家庭クラブ活動に関する教師教育プログラムの開発を目指す。本研究は、家庭科教育の発展のみならず、地域課題に対応したカリキュラム構築の一助となり、SDGsに向けて地域課題の解決に資するものである。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi