• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Social Studies Lesson Study Applying Multimodal Interaction Analysis: Analyzing Classroom Deliberation

Research Project

Project/Area Number 25K06269
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

大脇 和志  お茶の水女子大学, 教学IR・教育開発・学修支援センター, 講師 (90982588)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡田 了祐  富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授 (80757287)
渡邊 真之  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 助教 (30999420)
得居 千照  静岡福祉大学, 子ども学部, 助教 (21002198)
金久保 響子  茨城大学, 教育学野, 助教 (01003871)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsマルチモーダルな相互行為分析 / 授業研究 / 社会科 / 熟議 / ミニ・パブリックス
Outline of Research at the Start

教室で熟議を実現しようとする社会科授業では、発話される言葉にとどまらない、視線やジェスチャーなどの身体動作や周囲の環境といった非言語的な要素も複合的に絡み合ったコミュニケーションが展開される。そこで本研究では、そのようなマルチモーダルな相互行為(Multimodal Interaction)を分析する手法を応用した授業研究を行うことにより、社会科授業において熟議が生じていたと解釈しうる場面を詳細に検討し、熟議する教室空間の実態を解明することをめざす。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi