• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ルーブリックを活用した創造的な探究デザイン学習の実践的研究

Research Project

Project/Area Number 25K06273
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

馬淵 哲  滋賀大学, 教育学系, 教授 (30990965)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村田 透  滋賀大学, 教育学系, 教授 (30469473)
岳野 公人  滋賀大学, 教育学系, 教授 (70313632)
新関 伸也  東海大学, 児童教育学部, 教授 (80324557)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsルーブリック / 創造的な探究 / デザイン学習
Outline of Research at the Start

研究代表者は、デザイン学習の鑑賞と構想場面で、協調しながら学びの質と学習意欲を高めることをねらいとした「知識構成型ジグソー法」の活用が中学生の主体性を高める効果を明らかにした。しかし、生徒の質的な変容をとらえる学習過程で、機能と美的な側面の両面からの理解が不十分という課題が残った。そこで本研究は、授業者と学習者の双方からルーブリックを尺度としたデザイン学習の質的・量的に分析し、その知見から仮説を立て、創造的な探究学習の体系的な指導法を構築することを目的とする。そして、これらの研究を「2040年以降の社会を見据えた持続可能な社会の創り手」を育成する文理融合の創造的な探究学習研究の基盤としたい。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi