• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教師の「算数科授業の背景知と実践知」が授業設計や授業実践に及ぼす影響

Research Project

Project/Area Number 25K06277
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

清水 紀宏  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (50284451)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords算数 / 教師教育 / 授業構成 / 授業実践 / 数学教育
Outline of Research at the Start

算数科授業では、教材の本質や子供の認知・理解・思考などの理解に加えて、教師が数学教育の授業設計や授業実践の背景となる知識(背景知)や、成功的な実践に関する知識(実践知)を豊かに備えておくことが望ましい。
そこで、本研究では、教師の算数科授業の背景知と実践知を収集し、類型化することや教師個人の算数科授業の背景知と実践知及びそれらが授業設計や授業実践に及ぼす影響を事例的に明らかにすることを目的とする。
本研究は、算数科教育の教員養成や教員研修のカリキュラムやプログラムの改善という応用性や、他教科での類似の研究のモデルになるという創造性を有すると考えられる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi