• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

総合的な学習(探究)の時間における知性と社会性と情動の学習

Research Project

Project/Area Number 25K06286
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokai Gakuen University

Principal Investigator

金津 琢哉  東海学園大学, 教育学部, 教授 (20633522)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中野 真志  愛知教育大学, 教育学部, 特別教授 (90314062)
加藤 智  愛知淑徳大学, 教育学部, 准教授 (00619306)
薄田 太一  和光大学, 現代人間学部, 准教授 (40961967)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords総合的な学習の時間 / 総合的な探究の時間 / 知性 / 社会性 / 情動
Outline of Research at the Start

人格の認知的側面と非認知的側面は不可分であり、学校教育においても認知的能力と非認知的能力の調和的な育成が極めて重要である。特に小学校と中学校における総合的な学習の時間並びに高等学校における総合的な探究の時間は、現実世界の社会的文化的な文脈から切り離して断片化・分断化することなく、具体的な活動や体験を通して知性と社会性と情動を調和的に育成していくことが期待される。
そこで、認知的能力及び非認知的能力に関する国内外における心理学と教育学の研究成果についての考察を踏まえた上で、総合的な学習(探究)の時間における知性と社会性と情動の学習に関する理論的・実践的な研究を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi