• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

中学校「地域課題解決探究学習」指導プログラムおよび教師教育の開発

Research Project

Project/Area Number 25K06290
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

小林 真二  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (50292488)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉本 任士  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10827083)
渋谷 一典  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (50808318)
奥平 理  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (70280310)
森 健一郎  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (70710755)
永澤 篤  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (80985151)
古地 順一郎  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (90734038)
渡邉 信隆  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (71004727)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2029: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords総合的な学習の時間 / 中学校 / 探究 / 地域課題解決型 / 教師教育
Outline of Research at the Start

中学校の「総合的な学習の時間」の指導が他教科以上に深刻な困難をきたす主な要因として、①「学習の目的が曖昧」、②「学習の見通しを持ちにくい」、③「教師教育が未整備」である点が挙げられる。これらの課題に対応するため、本研究では「総合的な学習の時間」の効果的な指導プログラムを開発し、その適切な運用要件を明らかにした上で、教員研修および教員養成教育への実装を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi