• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidating the relationship between the diverse electronic text input methods used by Japanese elementary school students and their Japanese language achievement.

Research Project

Project/Area Number 25K06293
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

松崎 泰  東北大学, 加齢医学研究所, 助教 (10806160)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 慶子  長崎大学, 教育学部, 教授 (40264189)
前原 由喜夫  長崎大学, 教育学部, 准教授 (60737279)
千々岩 弘一  鹿児島国際大学, 福祉社会学部, 教授 (90163724)
長岡 由記  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (90615915)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords小学生 / 国語 / 学力 / 手書き / 文字入力
Outline of Research at the Start

昨今、タブレット端末の普及やGIGAスクール構想によりタイピングのように文字を電子的に入力することが一般的となってきている。外国で行われた研究では、手書き中心の学習と比較して、電子的な文字入力中心の学習であっても小学生の言語学習の度合いに差がないという報告がある。しかし、アルファベット圏と日本語とでは使用する文字の種類、入力方法等が異なり、研究知見をそのまま適用できるとは限らない。本研究課題では、小学生の電子的な文字入力利用の実態調査を、主に入力の多様性や学年によるトレンドの推移に着目し行い、加えてさまざまな文字入力スキルと国語到達度や関連する認知機能との関連を検討する

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi