• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

美術教育における協同学習による動画表現の教育効果と系統的指導法の開発

Research Project

Project/Area Number 25K06299
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

上山 浩  三重大学, 教育学部, 教授 (90223510)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2029: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords美術教育 / 3DCG / 動画制作 / 共同学習 / ストーリー性
Outline of Research at the Start

3DCG等の動画制作教材は,教育効果が期待されながらも,未だ一般化していない。本研究は,グループでのストーリー共有を効果的にとり入れ,学年をまたぐ一連の動画表現活動を配置する系統的カリキュラムを開発し,その教育的効果を検証することを目的とする。児童・生徒の具体的な活動は,3DCGなどの動画作品を制作し,4名程度のグループにて各作品を連結させ,全体として一つのストーリーを共同で案を出しながら改めて各自の作品に意味づけを行うものとなる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi