• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Weather factors affecting the learning of children with profound multiple disabilities

Research Project

Project/Area Number 25K06394
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

宮地 弘一郎  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (40350813)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山岸 明浩  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80230340)
大江 啓賢  東洋大学, 文学部, 准教授 (40415584)
渡邉 流理也  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (40750120)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords重度・重複障害 / 気象要因 / 生理心理学 / 脳障害 / 学習活動
Outline of Research at the Start

本研究では、脳障害や疾病等のため気象の影響をより受けやすいと思われる重度・重複障害のある児童生徒(重障児)について、気象要因が体調や学習活動に及ぼす影響を明らかにする。特別支援学校における重障児の活動場所の気象要素(気温・湿度・気圧)を長期間連続で測定する。これと教師による日常の児童生徒の体調・学習活動状況の記録から気象要因との関連性を分析する。さらに生理測定(心拍・瞬目)による重障児の心理的生活実態評価を行い、気象要素の日内・日間変動との関連性を分析する。以上から、日々の気象要因が重障児の体調や学習活動に及ぼす影響を明らかにし、快適さの維持・向上の方法を提案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi